Фахівець з харчових технологій розповів, що ШІ створює їжу, яка буде лікувати - фото: gettyimages.com/Yagi Studio
Епоха, коли корисна їжа була несмачною, схоже, відходить у минуле. На зміну їй приходить "їжа 2.0" - продукти, які не просто насичують, а й лікують, збагачують організм мікроелементами та створюються за допомогою штучного інтелекту. Це не просто тренд, а глобальний злам, який змінить архітектуру ринку в найближчі 3-5 років. Про це на конференції SBC Summit Ukraine в Києві розповів фахівець з харчових технологій та засновник GFSGROUP Борис Шестопалов.
“Ще кілька років тому на всіх світових виставках стенди зі здоровою їжею, яку треба було змусити себе з'їсти, стояли десь у кутку. Сьогодні ситуація кардинально змінилася. Тренд на healthy в його класичному розумінні зникає. Натомість на перший план виходить їжа, що має додаткову функціональність - fortified food (збагачена їжа).
Це продукти, до яких додаються корисні речовини, що змінюють їхній склад і роблять не просто джерелом енергії, а й джерелом здоров'я”, - зазначає фахівець.
За словами Бориса Шестопалова, це стосується будь-яких продуктів, у яких з'являються додаткові штучні включення. Наприклад, цільнозерновий хліб, у якому є набагато більше баластних речовин.
Ця трансформація зумовлена простою логікою: на тарілці кожної людини є обмежена кількість калорій, які вона може спожити за день. Тому кожен виробник змушений боротися за місце на цій тарілці, насичуючи свої продукти додатковими корисними речовинами. Це не лише можливість отримати перевагу на ринку, а й надати споживачеві нову цінність.
Наступний крок у цій еволюції - їжа, яка лікує. Продукти збагачуються не просто вітамінами, а й специфічними елементами, що мають терапевтичний ефект.
"Сьогодні ми вже можемо перевернути упаковку і побачити: чай, 50% щоденної норми споживання колагену. Випили - і половину добової норми отримали. З'їли батончик - і так само. Цей тренд просто змінить всю архітектуру ринку масової їжі", - каже експерт.
Яскравим прикладом є досвід армії США. Жодна компанія не може виграти тендер на постачання харчування для військових, якщо її продукти не збагачені фтором та магнієм. Ці елементи необхідні для скорочення потрібних м'язів та забезпечення енергії, що безпосередньо впливає на боєздатність.
Тут на допомогу приходить штучний інтелект. Борис Шестопалов розповів про співпрацю з двома стартапами, чилійським та ізраїльським, які розробили навчену модель ШІ для створення продуктів із заданими властивостями: "Це такий важкий промпт, де ти вводиш багато даних: обладнання, інгредієнти, цільовий ринок, - і він одразу видає декілька варіацій готового продукту. До нього підключена так звана сенсорна панель, яка додає смаки, більш приємні для конкретного регіону. Наприклад, якщо ви хочете щось постачати до Китаю, це може бути будь-який фрукт, але зі смаком сливи. А якщо до Південної Кореї - це має бути імбир".
Такий підхід дозволяє створювати продукти, які одночасно враховують і поживні властивості, і смакові уподобання цільового ринку. Настає час розумної, функціональної та смачної їжі, створеної за допомогою технологій.
Автор: Олег Шапаренко