Однією з обов’язкових вимог до українських водіїв є наявність поліса обов’язкового автострахування. Автоцивілка допомагає винуватцям в ДТП покрити збитки тих, хто постраждав в аварії. Проте, щоб гарантовано отримати виплати, потрібно знати, як поводитися під час оформлення дорожньо-транспортної пригоди, і чітко розуміти свої права. Далі розповімо, як працює страховка при ДТП.
Усім водіям, хто прийняв рішення купити автоцивілку, варто розуміти, що сам власник страховки, якщо він припустився помилки на дорозі, яка призвела до аварії, виплати не отримає. Принцип дії цього виду автострахування полягає в тому, що страхова компанія винуватця відшкодує збитки постраждалій стороні. Проте виплати обмежені: не більше 160 тис. грн на ремонт автомобіля та не більше 320 тис. грн у разі заподіяння шкоди здоров'ю. З січня 2025 року ці суми стануть більшими — до 250 тис. на покриття матеріальних збитків і до 500 тис. грн на лікування. Якщо сума збитків перевищує ці ліміти, винуватець повинен буде самостійно покрити частину, що залишилася.
У випадках, коли в ДТП винні обидва водії, дія автоцивілки зберігається. Закон про обов'язкове автострахування передбачає, що у таких ситуаціях страхове відшкодування ділиться порівну між обома автомобілістами.
На дорогах нерідко трапляються зіткнення кількох автомобілів, що рухаються в одному напрямку. У таких випадках винними зазвичай визнають водіїв, які їхали ззаду, оскільки вони не встигли вчасно зреагувати на зупинку або різке гальмування авто, що йде попереду. Водій першого авто звільняється від відповідальності, якщо він не порушив правил дорожнього руху. Водії наступних машин, які не дотримувалися безпечної дистанції, несуть відповідальність за аварію. Якщо у всіх винуватців є автоцивілка, їхні страхові компанії покриють збитки постраждалих.
Усі дії, що мають виконати водії, які потрапили в аварію, варто розділити на 2 етапи:
Розглянемо ці етапи окремо.
Одразу після зіткнення треба оцінити, що відбулося, дізнатися, чи є постраждалі. Якщо є, то одразу викликати швидку і поліцію. До приїзду лікарів, якщо є можливість, варто надати невідкладну допомогу.
Існує ще одне обов’язкове правило — до приїзду представників патрульної служби і завершення оформлення усіх документів не можна переміщувати транспортні засоби. Про зіткнення треба поінформувати інших учасників дорожнього руху — виставити знак аварійної зупинки, увімкнути аварійну світлову сигналізацію.
Якщо учасники ДТП дійшли згоди, хто є винним в аварії, у них немає ознак сп'яніння та ніхто не постраждав, вони можуть оформити європротокол і не викликати поліцію. Щоправда, на сьогодні виплати за цим документом обмежені до 80 тис. грн. З січня 2025 року після того, як вступить у дію новий закон про обов’язкове автострахування, ці обмеження будуть зняті. Під час оформлення документів про аварію учасники ДТП повинні надати один одному інформацію про себе, своє місце проживання, номери телефонів та поліси ОСЦПВ.
Наступний етап полягає у тому, що варто повідомити в компанію, що настав страховий випадок. Проконсультуватися, як діяти під час ДТП, можна за допомогою телефонів гарячої лінії. Зв’язавшись із представниками контакт-центру, ви отримаєте вичерпну інформацію стосовно того, що і коли робити у вашій конкретній ситуації. Далі вам потрібно подати заяву про страхову подію протягом трьох робочих днів. Також надайте страховику довідку поліції про фіксацію ДТП чи європротокол, інші документи, передбачені законом України про обов'язкове страхування відповідальності власників транспортних засобів.
Нагадуємо, що автомобіль повинен залишатись у стані, в якому він був після аварії, до огляду страховиком. Представники компанії мають провести такий огляд протягом десяти робочих днів після отримання повідомлення про ДТП. У разі затримки постраждалий може самостійно обрати експерта для оцінки збитків, і страховик повинен відшкодувати витрати на проведення експертизи.
Важливо пам'ятати ще декілька правил:
Дотримуючись цих кроків, ви зможете забезпечити своєчасне отримання страхових виплат після ДТП.