За словами фахівця, споживачі комунальних послуг мають право отримувати якісне та безперебійне постачання тепла, води та електроенергії згідно із чинним законодавством і договорами. Втім, на практиці трапляються випадки, коли постачальники припиняють надання послуг без законних підстав.
Зараз все найоперативніше у нашому Telegram-каналі. Підписуйтесь, щоб бути в курсі найважливішої інформації
Як діяти, якщо вас незаконно відключили
Передусім необхідно перевірити підстави відключення. Часто це може бути пов’язано з наявністю боргів або плановими ремонтними роботами. Згідно із ч.4 ст.26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», надавач має право припинити надання послуг лише після письмового попередження споживача за 30 днів. Для електроенергії передбачено 5 робочих днів попередження – про це йдеться у п.7.5 Постанови НКРЕКП №312.
Якщо відключення здійснене без попередження, споживач має право надіслати звернення або скаргу до постачальника. У документі потрібно викласти обставини, додати квитанції про оплату та вимогу про негайне відновлення послуг.
У разі відсутності реакції компанії юрист радить звертатися до контролюючих органів: НКРЕКП, Держенергонагляду, органів місцевого самоврядування або Держпродспоживслужби, якщо йдеться про порушення прав споживачів.
Якщо не допомогло – до суду
Коли всі досудові способи вичерпані, громадяни можуть подати позов до суду. Це може бути як індивідуальна заява, так і колективний позов від кількох мешканців будинку або ОСББ. У суді можна вимагати визнати дії постачальника неправомірними, зобов’язати його відновити постачання послуг і відшкодувати завдані збитки.
- Якщо споживач діє послідовно – документує кожен етап і зберігає всі копії квитанцій та звернень, то шанси на відновлення справедливості та компенсацію досить високі, – підсумував Андрій Шелих.